הריון תאומים

תזונה במהלך הריון תאומים

תזונה בהריון תאומים

מה יכול להפריע לך לאכול בריא?

הבחילות

הטעם המשתנה (ההורמונים…)

חוסר ויטמינים ומינרלים (גורם לטעם רע בפה ו/או לחוסר תיאבון)

 

"אוכל טוב ומזין בהריון הוא אספקת חומרי בנייה לתאומים בריאים"

מזון לאם ולתאומים (ולאבא…)

    1. מה כדאי לדעת
  1. תזונה בריאה באופן כללי. מה דעתך להכניס לשלד המתפתח של התאומים שלך קצת מלט, כדי לחזק אותם? אופס, מלט לא יתאים. זה חומר גס מדי. אז למה נראה לך ששווארמה, חטיף צ'יפס וגלידה בטעמים הם חומרים מתאימים יותר לבניית היצור הכי אינטליגנטי בתבל?

טוב, הסכמנו שביצה, טוסט מלחם מלא וירקות וגבינה צהובה (כן-כן, בכיף. כל עוד שהיא טבעית.) הם מזון מועדף, וגם עוף ודג (טריים, בבקשה) שבישלו אותם כמו שצריך הם ממש לעניין. אם את בקטע של התזונה הבריאה יש לך ודאי מושגים כמו קינואה וצ'יה, וטחינה משומשום מלא ולחם מכוסמין נבוט וכל מיני כאלה. אם את לא יודעת מה זה – אל תתחילי עם עשבים שאת לא יודעת מה עושים איתם, אבל את בהחלט יכולה לבקר בחנות טבע אם מסקרן אותך לנסות.

מה שחשוב זה שהאוכל שלך יהיה כמה שיותר אכיל. כלומר: כמה שפחות התערבויות תעשייתיות בדרך שלו אלייך – יותר טוב. עוף אורגני יותר טוב מעוף שגדל בלול סגור על תערובות מלאכותיות, דבש עדיף על סוכר לבן, אננס טבעי מיובש עדיף על קובית שוקולד.

אבל הי, זה לא אומר שאת צריכה להיכנס למשטר דיאטטי קפדני ומלא עצבים. תאכלי אוכל בריא שעושה לך טוב, ותרשי לעצמך קצת נשנושים אם הם עושים לך טוב על הלב. קחי בחשבון שהתפריט שלך אמור לכלול חלבונים, ברזל וסידן. משם והלאה – לבריאות, מה בא לך (כל עוד שאת לא מקיאה את זה…).

  1. רכיבים תזונתיים מיוחדים להיריון. אם עד היום לפנק את עצמך היה בסרט מעניין או בגלידה שמופצצת בקלוריות – מהיום להשקיע בעצמך זה לשים לב שסיפקת לגוף שלך את החומרים שיעזרו לך לתפקד כמו שור בריא ולא כמו איזה חמור צולע. נשים ממוטטות שמגיעות ללידת התאומים שלהן חולות לגמרי ובקושי מתפקדות – הן נשים שהגוף שלהן פשוט לא קיבל את מה שהוא צריך לקבל. תביני שכל עובר מתפקד ברחם של אמא שלו כמו טפיל לכל דבר. לא השוואה נעימה, אבל זה המצב. תינוקות לא יודעים לדבר יפה ומנומס ולכן צורחים לך באוזניים ומושכים לך את הידיים, נכון? ומה קורה לפני כן, בתקופת העוברות כשאת עדיין לא שומעת אותם? הם פשוט לוקחים בלי לשאול. את הנימוסים תלמדי אותם אחר כך, במסגרת ההווי החינוכי הביתי : )

 

רכיבי מזון חיוניים בזמן הריון תאומים

אז ככה, כדי להנפיק זוג תאומים בריאים ומפותחים, את מתבקשת להצטייד ברשימת המכולת הבאה לצורך היריון תקין והריונית תאומים שחוץ מלהרגיש טנק מהלך – הכל אצלה בסדר.

א. קלוריות – 2,400 ליום. את הדיאטות תשמרי לזמנים אחרים. טיפ קטן: אם תאכלי בריא – תוכלי לרזות אפילו במהלך ההיריון בלי לעשות דיאטה או ספורט מיוחד. נפח הקיבה שלך הולך ויורד עם גדילת הרחם, ככה שלא תוכלי לאכול יותר מדי. לפחות המעט שתאכלי – שיהיה מזין. עכשיו שימי לב שהקלוריות האלה צריכות להגיע מחומרים בטבע שמאפשרים גדילה והתפתחות. את יכולה לצרוך 550 קלוריות מחפיסת שוקולד ואת יכולה לצרוך אותם מדג פורל אפוי במשקל של 300 גרם.

ההבדל יהיה ש-500 הקלוריות של דג הפורל יהיו בשבילך אספקה של 55 גרם חלבון (כמעט כל הצריכה היומית!) שהוא חלבון איכותי במיוחד שיבנה לך זוג תאומים שיש להם שרירים ולא רק עור על העצמות, ועל הדרך תרוויחי גם ויטמין E שעושה טוב למראה העור שלך, ואומגה 3 שלכי תקראי מה החשיבות שלה להתפתחות העיניים והמוח של הפיצקים שלך. בקיצור, תאכלי חכם. בתור אמא מסורה זאת התקופה היחידה שבה האוכל שלך מגיע ישירות לילדייך בלי שתצטרכי לעשות להם פוצי-מוצי. תנצלי את זה!

ב. חלבונים – 60 גרם ליום. זה נראה הרבה, אבל מנת עוף או דג ואפילו גבינה צהובה (כן-כן!) יעשו לך את זה. אימהות צמחוניות או טבעוניות שגם ביצים אין להן בתפריט, צריכות להקדיש יותר תשומת לב למוצרי סויה וקטניות, שקדים ואגוזים. אם את לא ביניהן – תאכלי שקדים ואגוזים לבריאות, וסויה וקטניות בקצת יותר זהירות, שלא תמצאי את עצמך סובלת מגזים וחושבת שאלה הם צירים… החלבונים פשוט בונים את השרירים של זוג הקטנטנים שלך, מרכיבים את המוח שלהם (בסוף תביני איך הם יצאו מוכשרים כאלה…) ומשמשים גם בתור שליחים חרוצים בתוככי הוורידים והעורקים. לא אעמיס עלייך בביולוגיה. תאכלי, ושיהיה לך לבריאות. תזכרי רק שחלבון מבושל או אפוי עדיף על חלבון מטוגן, כי שני הראשונים מתעכלים טוב יותר, ותזכרי גם שבתור הרה את חייבת להקפיד על בישול מלא כדי שלא להסתבך עם סלמונלה וכל מיני יצורים בלתי נחמדים דומים.

ג. סידן – 1,200 מ"ג ליום. נשמע מספר מפחיד, אבל בואי נעשה רגע סדר: אם את צורכת קוקה-קולה ושאר משקאות זוללי סידן שמשום מה נקראים 'משקאות קלים' – תצטרכי באמת לצרוך את כל הכמות הזאת, אבל אם הקפה, הקקאו והמשקאות המתוקים השונים פחות מככבים אצלך, תוכלי לאכול פחות סידן וזה עדיין ייספג יותר.

נתון נוסף: הגיל שלך. אם חצית את גיל 35 או שאת מאוד קרובה אליו – ספיגת הסידן שלך בירידה. זה מה זה לא נעים לדבר עלייך כאילו את מתחילה להיות מבוגרת בזמן שאת כל כך צעירה, כי את בהיריון. וכל אישה בהיריון היא אישה צעירה, אבל בתור אמא אחראית הגיל שלך רק מחמיא לאחריות שלך ומבטיח שתקחי את הבריאות שלך ושל תאומייך ברצינות מלאה.

ויטמין D שנוצר מחשיפה מבוקרת לשמש וגם ויטמין C שמגיע מפירות וירקות טריים – יעזרו לך לספוג את הסידן טוב יותר. ואיפה הסידן עצמו? עוד לפני תוספי המזון, חשוב שפשוט תאכלי מזונות שמכילים סידן, ואת לא צריכה להרחיק למאכלים אקזוטיים ולהתחיל ללעוס אצות על בסיס קבוע. אוהבת ממתק שומשום? יופי, יש לך מאכל עתיר סידן. ככה גם אם את חובבת טחינה, ובפרט אם את מכינה אותה בבית וחוסכת על הדרך כל מיני חומרי שימור בלתי מזוהים. גם גבינה צהובה, סרדינים ושקדים נמצאים ברשימת הסידן. תאכלי מגוון וספקי לגוף שלך את מה שיעזור לך להימנע משברים בעצמות, ויעזור לך לחסוך ביקורי אצל רופאי השיניים עם הילדים.

הניסיון שלי אצל ילדי הוכיח לי חד משמעית שאלה שהקפדתי בהיריון איתם לצרוך מספיק מאכלי סידן – בקושי ביקרו אצל רופא השיניים. ילדונת אחת שלי הגיחה לעולם אחרי שהזנחתי את נושא התזונה שלי, והגברת הצעירה הזאת הספיקה לעבור שלושה טיפולי שורש עד גיל 4(!) למרבה המזל, היא היחידה שזה קרה לה. ככה שעל בשרי ניסיתי כמה ששווה להשקיע בכרסום שקדים וניגוב טחינה. זה פשוט משתלם.

ד. ברזל – 27 מ"ג ליום. הברזל עוזר לייצור ההמוגלובין בדם והמיוגלובין בשריר, ככה שיקבלו חמצן ויוכלו לחיות, כמה פשוט ככה נכון. תחסכי לעצמך צרות של עיכובי גדילה והודעות כמו 'גברת איקס, תאום וואי בעל משקל נמוך לפי השבוע', ופשוט תפטמי את החבר'ה הקטנים שלך במספיק ברזל כדי שההתפתחות שלהם תוכל להיות בקצב הכי טוב שלהם. על הדרך תרוויחי הרגשה מאוששת ותרגישי אנרגטית ופעילה (מה? את בהיריון תאומים? לא מאמינה! איך יש לך כוח ללכת חצי שעה ברגל עם הבטן הענקית הזאת???) ותיהני גם להיות מאושרת עם התאומים הנפלאים שלך. הדיכאון אחרי לידה וגם זה שלפניה – מגיעים פעמים רבות על רקע של חוסר בברזל. אל תתני לכמויות הקטנטנות של המינרל להרוס לך את המצב רוח.

ואיפה תמצאי ברזל בתפריט שלך, באמת? אז ככה, קודם כל חשוב לדעת שהברזל והסידן לא ממש מיודדים ביניהם, לצערנו, ככה שתצטרכי להרחיק לשעתיים-שלוש את השניים האלה זה מזה. ואחרי שהנושא של ההרחקה מסודר, נשאר לך ליהנות מחילבה, אם את אוהבת את המאכל התימני האסלי הזה, או לנשנש גרעיני דלעת קלויים, ליהנות מכבד עוף או מנת בקר קטנה, לטעום שניצל סויה או לחגוג על ארבעה-חמישה חלמוני ביצה ליום. כן, הצהבהבים האלה מכינים מנת ברזל נחמד בפנים, על אף שקוביות טופו על הסלט שלך יעשו את העבודה מהר יותר.

אגב, בניגוד לסכסוך הרשמי בין הסידן לברזל, זרעוני שומשום יספקו לך את שניהם בבת אחת, ככה שהם מומלצים בגדול. רק לקלות אותם קצת במחבת יבשה עם טיפה'לה מלח, ולאכול אותם ככה בכף. די טעים. סוג של פיצוחים מיניאטוריים.

רצית לשאול משהו? להתייעץ?

No Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *